Przewodnim motywem misji IB jest stworzenie lepszego i bardziej pokojowego świata poprzez edukację. W tym celu IB współpracuje ze szkołami, rządami oraz organizacjami międzynarodowymi i oferuje uniwersalny system edukacji, którego głównym założeniem jest wykształcenie mądrego, dociekliwego i troskliwego młodego człowieka, który aktywnie angażuje się we współpracę oraz służbę innym, a także okazuje zrozumienie i szacunek dla różnych światopoglądów wynikających z różnic kulturowych. Uzyskując dyplom matury międzynarodowej IB uczniowie mają te same szanse w ubieganiu się o miejsca na zagranicznych uniwersytetach. Przy ocenie egzaminów maturalnych stosuje się zewnętrzny, obiektywny i anonimowy system sprawdzania i oceniania prac, według takich samych kryteriów na całym świecie, co wyrównuje szanse wszystkich zdających.
Program matury międzynarodowej jest nauczany w jednym z trzech oficjalnych języków IB – angielskim, francuskim lub hiszpańskim. Językiem wykładowym w Akademickim Dwujęzycznym Liceum Oxford Secondary School jest język angielski, z wyjątkiem języka ojczystego.
Program nauczania organizacji International Baccalaureate składa się z następujących elementów:
1. 6 obowiązkowych przedmiotów, które uczniowie wybierają spośród następujących grup przedmiotowych:
- Grupa 1 – Studies in language and literature (język ojczysty)
- Grupa 2 – Language acquisition (język obcy)
- Grupa 3 – Individuals and societies (nauki humanistyczne i społeczne)
- Grupa 4 – Sciences (nauki ścisłe)
- Grupa 5 – Mathematics (matematyka)
- Grupa 6 – The Arts (sztuka)
Uczniowie wybierają 3 przedmioty na poziomie SL (standard level – poziom podstawowy) oraz 3 przedmioty na poziomie HL (higher level – poziom rozszerzony).
2. Elementy stanowiące trzon nauki (core) w Diploma Programme:
- Theory of knowledge (teoria wiedzy) – przedmiot, który ma na celu naukę podstaw epistemologii oraz krytycznego myślenia.
- Extended Essay (praca badawcza) – praca zawierająca około 4000 słów badająca wybrane zagadnienie związane z jednym z wybranych przedmiotów.
- CAS (Creativity, activity, service) – uczniowie realizują projekt, w którym rozwijają własne umiejętności w zakresie kreatywności, aktywności fizycznej oraz wolontariatu.
W ofercie przedmiotów realizowanych w ramach programu IB Diploma Akademickie Dwujęzyczne Liceum Oxford Secondary School oferuje następujące przedmioty w ramach grup przedmiotowych:
- Grupa 1 – Studies in language and literature (język ojczysty): Polish A Literature (język polski – literatura) oraz English A (język angielski – literatura) na poziomie SL oraz HL (poziom podstawowy i rozszerzony)
- Grupa 2 – Language acquisition (język obcy): English B (język angielski) dla kontynuujących naukę na poziomie SL oraz HL
- Grupa 3 – Individuals and societies (nauki społeczne): Business management (zarządzanie biznesem), History (historia), Psychology (psychologia) oraz Geography (geografia) na poziomie SL oraz HL
- Grupa 4 – Sciences (nauki ścisłe): Biology (biologia), Chemistry (chemia), Physics (fizyka), Computer science (informatyka) oraz Environmental systems and societies (Systemy środowiskowe i społeczeństwa) na poziomie SL oraz HL
- Grupa 5 – Mathematics: analysis and approaches, Mathematics: applications and interpretation (matematyka) na poziomie SL oraz HL
- Grupa 6 – The Arts (sztuka): Visual arts (sztuki wizualne) lub zamiast przedmiotu z grupy szóstej na ten moment do wyboru drugi przedmiot z grupy trzeciej lub czwartej. W ramach tej grupy uczniowie często wybierają drugi przedmiot z grupy Individuals and societies lub Sciences. Jest to powszechna praktyka w polskich szkołach, gdyż w liceach nie realizuje się przedmiotów typu taniec, film czy projektowanie graficzne i uczniowie najczęściej decydują się na zastąpienie przedmiotu z tej grupy drugim przedmiotem z grupy 2, 3 lub 4.
Nauka w Diploma Programme trwa dwa lata i przypada na dwa ostatnie lata nauki w liceum. W szkole tworzy się klasę IB DP, która przez dwa lata realizuje program nauczania organizacji IB. Do klasy IB przyjmuje się uczniów, którzy w ramach rekrutacji na sprawdzianie umiejętności językowych wykazali się znajomością języka angielskiego na poziomie B2 oraz posiadają fundamentalną wiedzę z przedmiotów, które wybrali do klasy IB, co potwierdzają ich wyniki edukacyjne oraz wyniki testów diagnostycznych. Zasady przyjęcia do klasy IB określa ściśle polityka przyjmowania uczniów do programu DP. Ze sprawdzianu predyspozycji językowych zwolnieni są uczniowie posiadający certyfikaty językowe potwierdzające znajomość języka angielskiego na poziomie B2 np. FCE.
Uczniowie wybierają 6 obowiązkowych przedmiotów, których uczą się przez dwa lata trwania programu, a następnie przystępują do egzaminu maturalnego z każdego z nich. Uczniowie wybierają po jednym przedmiocie z danej grupy. Istnieje możliwość zamiany przedmiotu z grupy 6 na inny przedmiot z następujących grup: Individuals and societies, Sciences lub grup językowych.
Uczniowie realizują trzy przedmioty na poziomie SL (standard level – poziom podstawowy) oraz trzy przedmioty na poziomie HL (higher level – poziom rozszerzony). Każdy przedmiot na poziomie SL jest realizowany w wymiarze 4 godzin lekcyjnych tygodniowo, a każdy przedmiot na poziomie HL jest realizowany w wymiarze 6 godzin lekcyjnych tygodniowo tak, aby zrealizować co najmniej 150 godzin lekcyjnych dla każdego przedmiotu na poziomie SL oraz co najmniej 240 godzin lekcyjnych dla każdego przedmiotu na poziomie HL w ciągu dwóch lat.
Wszystkie przedmioty, z wyjątkiem języka polskiego oraz języka obcego, jeżeli inny niż angielski, są nauczane w języku angielskim.
W ramach tzw. core elements (elementów rdzeniowych) programu DP uczniowie zobowiązani są ponadto do:
- realizacji przedmiotu Theory of Knowledge (teoria wiedzy) w wymiarze 3 godzin lekcyjnych tygodniowo, tak aby zrealizować 100 godzin lekcyjnych w ciągu dwóch lat;
- realizacji programu CAS (Creativity, activity, service) – Kreatywność, aktywność, wolontariat w ciągu 18 miesięcy od rozpoczęcia programu; uczniowie spotykają się z koordynatorem CAS raz w tygodniu na jednej godzinie lekcyjnej w celu omówienia ich aktywności związanej z realizacją tego programu;
- napisania pracy badawczej Extended Essay na około 4000 słów na wybrany temat spośród przedmiotów, które uczeń wybrał w programie DP, pod opieką nauczyciela-mentora.
O Extended Essay
Po ustaleniu tematu pracy z nauczycielem uczeń zbiera materiały do pracy, prowadzi badania naukowe i zobowiązany jest napisać Extended Essay w ciągu dwóch semestrów przestrzegając zasad uczciwości akademickiej i stosując wybrany styl cytowania. W tym czasie odbywa konsultacje w terminach ustalonych z nauczycielem-mentorem, którego obowiązkiem jest monitorowanie pracy i postępów ucznia. Celem Extended Essay jest między innymi rozwijanie przez ucznia umiejętności badawczych, wnioskowania i analizy, przeprowadzenia badań nad wybranym przez niego problemem, rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia oraz nauka systematyczności i organizacji własnej pracy. Pracę tą uczeń zobowiązany jest złożyć w terminie określonym w kalendarzu szkolnym, który uczeń otrzymuje na początku nauki w programie. Kalendarz określa terminy oddawania poszczególnych elementów programu, które podlegają ocenie oraz ustnych egzaminów. Extended essay jest następnie przesyłany do IB w celu sprawdzenia i oceny. Zajęcia odbywają się od września do czerwca pierwszego roku nauki oraz od września do kwietnia drugiego roku nauki.
Egzaminy
W maju drugiego roku nauki uczniowie przystępują do egzaminów maturalnych. Egzamin przeprowadzany będzie na terenie szkoły zgodnie z procedurami IB. Egzaminy pisemne oceniane są zewnętrznie przez egzaminatorów IB, natomiast egzaminy ustne oceniane są wewnętrznie przez przeprowadzających je nauczycieli.
Z egzaminów maturalnych uczeń może uzyskać maksymalnie 45 punktów. Warunkiem otrzymania dyplomu jest uzyskanie co najmniej 24 punktów i spełnienie pozostałych kryteriów uzyskania dyplomu, określonych przez IB.
Characteristics of the Diploma Programme
The core mission of the IB (International Baccalaureate) is to create a better and more peaceful world through education. To achieve this, the IB collaborates with schools, governments and international organizations, offering a universal education system with the primary aim of developing knowledgeable, inquiring and caring young individuals who actively engage in collaboration and service to others and demonstrate understanding and respect for different worldviews arising from cultural diversity. Obtaining an IB Diploma gives students equal opportunities when applying to foreign universities. The IB formal assessment is conducted through an external, objective, and anonymous system, using the same criteria worldwide, ensuring equal chances for all candidates.
The International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) is taught in one of the three official IB languages: English, French, or Spanish. At Akademickie Dwujęzyczne Liceum Oxford Secondary School, English is the language of instruction, except for Polish studied as the mother tongue and another foreign language, if different from English.
The International Baccalaureate curriculum comprises the following elements:
- Six compulsory subjects that students choose from the following groups: Group 1: Studies in language and literature. Group 2: Language acquisition. Group 3: Individuals and societies. Group 4: Sciences. Group 5: Mathematics. Group 6: The Arts
Students select three subjects at the standard level (SL) and three at the higher level (HL).
2. Core components of the Diploma Programme:
- Theory of Knowledge (TOK): A subject aimed at teaching the basics of epistemology and critical thinking. Students reflect on the nature of knowledge, and on how we know what we claim to know. TOK is integrated into subject study.
- Extended Essay (EE): A research paper of approximately 4,000 words investigating a topic related to one of the chosen subjects.
- Creativity, Activity, Service (CAS): Students engage in experiences and projects that develop their skills regarding creativity, physical activity and service, and the IB learner profile, and as a result, lead to their personal growth through planning, action and reflection.
Akademickie Dwujęzyczne Liceum Oxford Secondary School offers the following subjects within the IB Diploma Programme subject groups:
- Group 1 – Studies in Language and Literature (mother tongue): Polish A Literature (Polish literature) and English A (English literature) at SL and HL levels (standard and higher level)
- Group 2 – Language Acquisition (foreign language): English B (English language) for those continuing their studies at SL and HL levels
- Group 3 – Individuals and Societies (social sciences): Business Management, History, Global politics, Psychology and Geography at SL and HL levels
- Group 4 – Sciences: Biology, Chemistry, Physics, Computer Science and Environmental systems and societies at SL and HL levels
- Group 5 – Mathematics: Analysis and Approaches and Mathematics: Applications and Interpretation at SL and HL levels
- Group 6 – The Arts: Visual Arts. Instead of a subject from Group 6, at this moment, a second subject from Group 2, 3 or 4 can be chosen. Within this group, students often choose a second subject from the Individuals and societies or Sciences group. This is a common practice in Polish schools because high schools do not offer subjects such as dance, film, or graphic design, and students usually decide to replace a subject from this group with a second subject from Group 2, 3, or 4.
The Diploma Programme lasts two years and finishes with external IB examinations. Admission to the IB class requires students to demonstrate a B2 level of English proficiency and fundamental knowledge in their chosen IB subjects, confirmed by their educational achievements and diagnostic test results. The DP Student Admission Policy provides a detailed outline of the admission procedures. Students with language certificates such as B2 First (FCE) confirming a B2 level of English are exempt from the language proficiency test.
Students choose six compulsory subjects to study over the two years and take final exams in each subject. They must select one subject from each group, with the option to replace a Group 6 subject with another from the following groups: Individuals and Societies, Sciences or language groups.
Students take three subjects at SL (standard level) and three at HL (higher level). SL subjects are taught for 4 hours per week, and HL subjects for 6 hours per week, ensuring at least 150 hours for each SL subject and 240 hours for each HL subject over two years.
All subjects, except Polish and any foreign language other than English, are taught in English.
As part of the core elements of the DP programme, students are also required to:
- complete the Theory of Knowledge (TOK) subject, with 3 teaching hours per week, to reach the total of 100 teaching hours over two years;
- complete the CAS (Creativity, Activity, Service) programme within 18 months from the start of DP Year 1; students meet with the CAS coordinator once a week for one hour to discuss their activities related to the programme and reflections;
- write an Extended Essay of about 4000 words on a chosen topic from the subjects they selected in the DP, under the guidance of a school supervisor.
About the Extended Essay:
After deciding on the essay topic with a teacher, the student gathers materials, conducts scientific research, and is required to write the Extended Essay within two semesters, adhering to the principles of academic integrity and using the chosen citation style. During this time, the student consults with the supervisor, whose duty is to monitor the student’s work and progress. The purpose of the Extended Essay includes developing the student’s research skills, reasoning and analysis, conducting research on their chosen problem, developing critical thinking skills, developing systematic habits and learning organizational skills. Students must submit the essay by the deadline specified in the school calendar, which they receive at the beginning of the programme. The calendar specifies the deadlines for submitting each element of the programme that is subject to assessment, and for individual oral examinations. The Extended Essay is then sent to the IB for assessment. Classes are run from September to June of the first DP year and from September to April of the second DP year.
Examinations
In May of the second year, students take their final examinations. These are conducted at the school following current IB examination procedures. Written examinations are externally assessed by IB examiners, while individual oral examinations are internally assessed by the school teachers conducting them.
Students can gain the maximum of 45 points from their exams, TOK and EE, with a minimum of 24 points required to be awarded the IB Diploma, on the condition that all requirements for the award of the Diploma specified by the IB have been met.