Rzeczywistość zmusiła nas do zmiany sposobu nauczania. Nie zmieniają się treści, jednak metody zostały nieco zmodyfikowane.
W Akademickim Liceum Dwujęzycznym Oxford Secondary School korzystamy z pakietu Google Suite dla Szkół. Dzięki temu całość nauczania została umieszczona w jednym środowisku. Jednorodność narzędzi komunikacyjnych w tym przypadku ułatwiła nam odnalezienie się w gąszczu nauki przez internet.
Jak to wygląda w praktyce?
Uczący łączą się z uczniami w czasie rzeczywistym, zgodnie z tygodniowym planem zajęć. Lekcje są prowadzone w oparciu o wideokonferencję. Każdy przedmiot ma swoją przestrzeń. Między zajęciami zachowujemy przerwy, aby móc się zregenerować.
Jakie narzędzia wykorzystujemy? (Krótki opis kilku z nich)
1. Własne konto. Każdy uczeń ma swoje, indywidualne konto, dzięki któremu loguje się do systemu. Podobnie rzecz się ma z nauczycielami. Jeden login, jedno hasło, a dużo możliwości – dzięki temu mamy możliwość wejścia i korzystania z wielu narzędzi.
2. Classroom. Aplikacja Google Classroom to główne środowisko naszej zdalnej nauki. Każdy nauczyciel posiada swoją e-pracownię, do której są przypisani uczniowie. To tutaj można m.in. zostawić wiadomość dla uczniów czy w uporządkowany sposób zamieszczać materiały (np. według tematów).
3. Google Meet. To główne narzędzie, które służy nam do prowadzenia zajęć on-line. Dzięki niemu w czasie rzeczywistym odbywają się lekcje – uczniowie mają kontakt z prowadzącym. Meet umożliwia pokaz prezentacji, materiałów, stron.
Ważne, że komunikacja jest ciągła. W każdym momencie można się włączyć i dopytać prowadzącego o coś, czego się nie zrozumiało lub po prostu aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
4. Dokumenty. Tekstowe, prezentacje, arkusze kalkulacyjne, rysunki czy zwykła, biała tablica… – wszystkie dokumenty są tworzone w jednej przestrzeni i zapisywane w jednym miejscu (wirtualny dysk Google’a). Jest porządek, łatwo i szybko można odnaleźć przysłane materiały, aby uzupełnić np. notatki.
5. Mail wiecznie żywy. Konto Google’a to także dostęp do tradycyjnej poczty mailowej. Gmail to kolejne źródło kontaktu na linii uczeń-nauczyciel, nauczyciel-uczeń.
Podsumowanie
Narzędzia internetowe zmieniają się bardzo szybko. My wybraliśmy akurat pakiet z jednej firmy, aby jego obsługa była prosta, intuicyjna i szybka do przyswojenia.
Możemy się pochwalić, iż w naszej szkole bardzo szybko wprowadziliśmy narzędzia, dzięki którym przeprowadzamy naukę zdalną. Nie straciliśmy jakże cennego czasu, wykorzystując go bardzo efektywnie